Gryning över Kalehara

Nu skrev jag nyss ett jättelångt, jättefint inlägg men det lyckades försvinna på vägen till publicering. Det gör att jag kanske är en aning mer begränsad i det här nya inlägget och inte skriver med fullt samma entusiasm nu när jag ska försöka upprepa allt igen...

Okej, men såhär då. Vi är nyss hemkomna till vår lägenhet efter en liten sväng ute i Europa. Berlin tog sig mot slutet av veckan då solen faktiskt visade sig och det nästan kändes som lite vår. Det är en stad full av kontraster. Öststat möter futurism. Man kan få det mesta - utom bra (billig) shopping för tjejer. Kalle har däremot köpt jättefina saker som jag istället ska glädja mig åt under våren. Vi hade inte riktigt sånt flyt som vi hade önskat oss...
1. Efter en lång promenad till museumet som vi planerat att besöka fick vi veta att det var flyttat till andra sidan stan. Det var bara att gå tillbaka.
2. Vi hade planerat ett biobesök och efter visst besvär lyckades vi hitta biografen (som var jättefin). Tyvärr visade det sig att de hade ändrat tiderna för filmerna samma dag så vi hade redan missat den film som vi hade tänkt att se. Så det blev inget med det.
3. Jag gjorde ett inköp under resan. Min underbara parfym The One som jag ställt fram på skrivbordet för att inte glömma på hotellet. På flygplatsen kom jag på att det fortfarande stod kvar där. Jag fick köpa en ny på taxfreen, men det blev en dyrare parfym än jag hade tänkt mig...
Annars var det bara bagateller som vätskefyllda skavsårsblåsor och att vi köpte vin som vi inte hade någon vinöppnare till.. Men det var en bra resa! :) Mysigt att få vara på tu man hand och ha lite tid över för varandra. Man kan behöva det ibland.

Att komma tillbaka till Umeå känns ju underbart (inte). Här väntar mig ett tvåveckors-intensiv pluggrace till tentan. Ett tips till alla är att börja plugga när kursen börjar. Inte missa början, som jag lyckades göra, och sen aldrig riktigt komma igen. Jag hoppas att det löser sig men det kommer att bli ett riktigt hårt jobb som väntar mig. Det tillsammans med min nysatsning på Beach 2008 känns som en lite mindre rolig period än den som jag nyss haft.
För att återfå min studiemotivation funderar jag på att läsa ytterligare en kurs till hösten... Jag håller på att läsa Gryning över Kalehara av Lasse Berg som är en helt underbar bok. Den behandlar människans utveckling och evolution och jag har verkligen fallit för ämnet. Det finns en hel del internetbaserade kurser som tar upp det, men vi får se hur det känns. Jag funderar på det. Men läs boken!

image48

Kommentarer
Postat av: K

Gryning över Kalahari av Lasse Berg har stått på min "att läsa"-lista väldigt länge men andra böcker, dvs. kurslitteratur..., har kommit före. Lasse Berg var faktiskt en av våra föreläsare på Livsfilosofikursen jag läste förra året, väldigt intressant att lyssna på! Rekommenderas! Ska försöka läsa boken i sommar.

De senaste dagarna har det varit riktigt vårväder här. Har dock fått inte njuta så mycket av värmen eftersom jag spenderar större delen av dagarna på skolan. Du är iallafall inte ensam i tentamörkret. :) Men det finns en sommar där i fjärran, försöker fokusera blicken på den...

Ha det fint!/K

Postat av: Ulrica

Åh, vad roligt! Skulle gärna gå en på en föreläsning med honom.

Ja, vi hoppas på en ljusare framtid. Förhoppningsvis en roligare också. Fick precis veta att jag måste jobba på Lindgården i sommar igen. Hoppas att de inte nekar mig också för då blir det svårt med ekonomin...

Vi ses om..erhm, ett par månader. :P
Kram!

2008-04-01 @ 16:12:53
Postat av: Cecilia

Hej!
Vad du har rest mycket på senaste tiden!! Man blir nästan lite avundsjuk ;)
Hoppas det känns bättre med studierna nu!
Ser fram emot sommaren när alla kommer till Sundsvall igen! Ska bli så kul att ses (om du har ork efter allt slit på Lindgården;))!
Kram!

2008-04-15 @ 21:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback