Alethea

Haft en lång, rätt så utdragen dag idag. Kalle jobba 12 h-pass i dag så jag har pluggat lite med Frida och fixat det sista med tvätten. Återstår bara att städa upp i lägenheten. Ligger kläder överallt. Ägnar återstoden av timmarna till att läsa den sista Harry Potter-boken. Kommer att kännas konstigt när jag är färdig med den eftersom jag har ägnat de senaste veckorna åt att läsa igenom hela serien. Tomt liksom.

Förhoppningsvis kommer Petra och Kristin och hälsar på den 19 okt. Vi får se.

Just det, på tal om böcker och serier. Robert Jordan dog 16 september i amyloidosis (som för övrigt är en otrevlig sjukdom), just innan han hann skriva klart den allra sista boken i serien som jag följt sedan jag var 11 år. Sorgligt och tragiskt. Ägnade kvällen åt att läsa igenom en massa gamla texter jag skrivit om Alethea och Terana. Vilka fantastiska karaktärer de var. Känns som om Jordans död har gjort att allting känns då definitivt över och avslutat. Ungefär som min egen förmåga att skriva. Jag var en betydligt mycket bättre författare för en sådär fem år sedan. Undra om det går att öva upp igen?

Umeå går mot höst igen. Gula löv och iskalla cykelturer. Börjar nästan längta lite efter snön och mörkret. Att gå i en skog när det är kväll och det precis har snöat är fantastiskt. Det känns som om att befinna sig i en annan värld (något som jag önskat mig ganska många gånger). Den här gången har jag dessutom ett eget hem att julpynta.

Som sagt. Häng med till Prag. Vi ses.


Med trötta steg klev hon ut på klippavsatsen och såg ut över landskapet samtidigt som hon hämtade andan. Runtomkring henne sträckte sig Dimbergen mot himlen och de vita topparna gnistrade röda i det avtagande solskenet. Där hon befann sig täcktes sluttningarna av mörka träd, men hon kunde urskilja bergspasset högt ovanför sig där hon måste passera. Det fanns ingenting annat än snö och is däruppe. En lång stund stod hon stilla och granskade bergen innan hon vände sig bort och gick in i skogen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback